Se indlæg
Filippinerne Portalen » Visum, indrejse og ophold på Filippinerne » Arbejdstilladelse på Filippinerne
 Udskriv debat
skatteprocent & arbejdsvisa/ turistvisa?
kasse
Hej alle :-)
Overordnet set er mit spørgsmål følgende: Jeg bliver ansat I et dansk callcenter basereret I Filippinerne, som helt almindelig arbejdstager. Jeg har en fast månedlig løn på brutto 60.000 peso. Hvor høj vil skatteprocenten være? Vil jeg blive trukket andet sålede jeg kan finde ud af hvad jeg ender med netto?

Jeg har fundet dette via nettet, Taxable Income (PhP) Tax Rate:
Php: 0 - 10,000 = 5%
Php: 10 - 30,000 = 10%
Php: 30 - 70,000 = 15%
Php: 70 - 140,000 = 20%
Php: 140 - 250.000 = 25%
Php: 250 - 500,000 = 30%
Php: 500 – above = 32%

Jeg har talt med en anden ansat fra firmaet og fået oplyst følgende: De har fået ACR kort, arbejdstilladelses kort (ikke helt sikker på det hedder det. Arbejdsgiveren har inddraget det således de ikke mister det – siger arbejdsgiveren…) og SS nummer, men de skal stadig forny deres tourist visa – kan det virkelig være rigtigt?

Jeg søger også råd til hvor jeg evt. Kan blive klogere på disse ting, hvis ikke jeg kan få svar her?

På forhånd mange tak

Trogonoptera
På denne link http://www.immigr...acr-i-card kan du se reglerne for de forskellige kategorier af visa og betingelserne for dem. Din kategori af ACR - Alien Certificate of Registration - finder du under "G" og dit ACR kort vil være hvidt: se under punkt 5. På samme webside kan du læse om andre ting vedrørende opholdstilladelser osv.

Vi må formode at du får et turist visa ved ankomsten i lufthavnen, gyldig i 59 dage, som er standarden. Et turistvisa kan forlænges med 59 dage ad gangen, i op til 1 år.

Nu om stunder kan arbejdstilladelse åbenbart også udstedes til personer på turistvisa og kaldes for "SWP" - Special Work Permit. Dette indebærer selvfølgelig en proces for arbejdsgiver og arbejdstager. En SWP er din personlige dokumentation for at du er blevet godkendt og må arbejde i landet, men da du er på et stedfast call center er det nok en god idè at arbejdsgiver har dit SWP på sikkert lager, skulle myndighederne komme på inspektion for at se om arbejdsgiver overholder reglerne. En SWP i sig selv er kun en arbejdstilladelse og har ingenting at gøre med selve dit visa. Derfor skal arbejdstager selv sørge for at forny sit turistvisa løbende. Så ja, det du beskriver lyder korrekt, bortset fra at arbejdsgiver forhåbentlig ikke rigtig har "inddraget" ansattes SWP, men har modtaget/gemt dem til safekeeping. Forsvundne dokumenter er altid en mega hovedpine at få rekonstrueret da myndigheder jo meget nødig vil udstede 2 kopier af samme legale dokument.

SSS - Social Security System - er noget alle nu om stunder er tvunget til at betale til - kald det en tvungen A-kasse. Filippinerne er på vej op på så mange fronter, så dette er da bare på sin plads. SSS giver muligheder for arbejdsløshedshjælp, fødsels- og sygdomshjælp etc. etc. Mener endda der findes lidt betalt barselsorlov med i SSS!

Håber det hjælper dig lidt. Ellers må arbejdsgiver da kunne være behjælpelig med detaljerne i sådanne spørgsmål?

Jan

Spring til debat: